DataBoss game - Wordt u een echte ´DataBoss´?
By in ,

DataBoss game - Wordt u een echte ´DataBoss´?

DataBoss game - Wordt u een echte ´DataBoss´?

Consignium heeft in samenwerking met Inventive Games het spel ´DataBoss´ ontwikkeld. DataBoss is hét spel om op een leuke manier kennis en bewustwording te creëren van de belangrijkste zaken en regels rondom privacy en persoonsgegevens.

In DataBoss zijn spelers op zoek naar persoonsgegevens, die van henzelf of van medespelers. Die gegevens kunnen ze afhandig maken van andere spelers of uit de Cloud halen. Omdat je medespelers vaak op zoek zijn naar dezelfde data is het de kunst om je kaarten efficiënt in de Cloud op te slaan of je tegenstanders te dwarsbomen, bijvoorbeeld als toezichthouder. Zit het even tegen? Dan kun je ook van rol wisselen, of zelfs van identiteit!

DataBoss is een dynamisch en strategisch kaartspel dat gespeeld kan worden met 2 tot 5 spelers. Kun jij het spel winnen en word jij een echte DataBoss?

Meer informatie over het spel? Vraag je accountmanager bij Consignium, of check www.databossgame.nl om meteen te bestellen!

Wetgevingskalender 2020-2024
By in ,

Wetgevingskalender 2020-2024

Binnen Consignium vinden wij het belangrijk om continu op de hoogte te zijn van de laatste ontwikkelingen van de nieuwste wetgeving. Wij willen impact creëren bij onze betrokkenen en willen ervoor zorgen dat zij tijdig geïnformeerd worden over de nieuwste ontwikkelingen.

Om op de hoogte te blijven van de nieuwste relevante wetgeving hebben wij de Wetgevingskalender
2020-2024
opgesteld! Wilt u weten wat de stand van zaken is op het gebied van de aankomende wetgeving? Bekijk dan nu hier onze Wetgevingskalender 2020-2024!  

In de Wetgevingskalender vindt u de nieuwste ontwikkelingen
op het gebied van:

  • Privacy & Security
  • Kapitaalmarkten & Ondernemingen
  • Witwassen & Terrorisme financiering

U vindt de huidige status van de nieuwste wetgeving ingedeeld per categorie. Met de kalender krijgt u een goed beeld van de aanstaande wetgeving en de status ervan.

Op deze manier staat u als bedrijf niet voor onverwachte verassingen op het gebied van nieuwe wetgeving in de toekomst! Wilt u meer weten over de Wetgevingskalender, of wilt u weten wat de wetgeving betekent voor uw organisatie? Neem dan gerust contact met ons op voor een vrijblijvend gesprek. Wij drinken graag samen met u een kop koffie om de mogelijkheden te bespreken!

Als eerste weten wanneer er een geüpdatete versie van de kalender online staat? Abonneer u dan op onze nieuwsbrief!

Over het afschermen van privégegevens in KvK
By in ,

Over het afschermen van privégegevens in KvK

De Kamer van Koophandel (KvK) schermt woonadressen voortaan af in het Handelsregister. Vestigingsadressen blijven daarentegen wel gewoon zichtbaar. Vanaf 1 januari dit jaar zijn de afgeschermde woonadressen alleen nog in te zien door overheidsorganisaties en geautoriseerde beroepsgroepen zoals advocaten, notarissen en deurwaarders. Deze verandering is een gevolg van een wijziging van het Handelsregisterbesluit.

Deze wetswijziging is niet in lijn met wat de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) eerder adviseerde in een wetgevingsadvies hieromtrent aan het ministerie van Economische Zaken en Klimaat (EZK). De wetswijziging zorgt ervoor dat de privacy van niet-thuiswerkende zzp’ers beter is beschermd, maar de woonadressen van thuiswerkende zzp’ers blijven voor iedereen zichtbaar en toegankelijk.

De AP ziet geen noodzaak voor het openbaar houden van vestigingsadressen. Het Handelsregister is bedoeld om mensen en bedrijven te kunnen opzoeken en zo zeker te zijn dat iemand bevoegd is namens een bedrijf te spreken of te handelen. Omdat zzp’ers dat altijd doen, gaat dat argument bij hen volgens de AP niet op. Bovendien beschikken bedrijven waarmee wordt samengewerkt via facturen al over de adressen van de zzp’ers, zo stelt de AP. Het systeem moet worden omgedraaid volgens de AP. De adressen moeten alleen nog ingezien kunnen worden door bepaalde beroepsgroepen en instanties zoals advocaten, notarissen, deurwaarders en in bepaalde gevallen journalisten.

Zzp’ers hebben met elkaar gemeen dat hun persoonsgegevens vaak makkelijk vindbaar zijn. Het feit dat deze gegevens openbaar zijn kan gepaard gaan met ongewenste gevolgen, zoals ongevraagde direct marketing berichten en in ernstige gevallen zelfs bedreigingen in de vorm van doxing. “Je zal maar zzp’er zijn in de psychiatrie, en bang zijn dat een cliënt je thuis opzoekt”, zegt AP-voorzitter Aleid Wolfsen. “En het is toch onacceptabel als een journalist of activist denkt: ik publiceer dit artikel niet, want ik word al bedreigd en straks staan ze bij mij voor de deur.” Ook wijst Wolfsen op het gevaar dat met de persoonsgegevens identiteitsfraude kan worden gepleegd. De vraag is dus hoe dit alles voorkomen kan worden voor zzp’ers waarvan het vestigingsadres gelijk is aan het woonadres. In dit artikel leest u meer over de vervelende gevolgen dat het publiceren van vestigingsadressen in het Handelsregister met zich mee kan brengen. Ook leest u wat u kunt doen om dit te voorkomen.

 

Wat is het risico van Doxing?

Doxing is het verzamelen of openbaar maken van bijvoorbeeld iemands adres of telefoonnummer. Met als doel diegene bang te maken, (ernstige) overlast te bezorgen of te belemmeren in zijn of haar functie. Dat kan gaan om informatie die op andere plekken al openbaar is. Bijvoorbeeld op sociale media, op sites die gegevens uit een datalek publiceren of in overheidsregisters als het Kadaster en het Handelsregister. Toenmalig minister van Justitie en Veiligheid Grapperhaus stelde vorig jaar op verzoek van de Tweede Kamer een wetsvoorstel op waarmee daders van doxing maximaal een jaar gevangenisstraf kunnen krijgen.

‘Deze vorm van intimidatie zien we steeds vaker. En is zeer ingrijpend’, zegt AP-voorzitter Aleid Wolfsen. ‘Neem iemand die het adres van een politicus of politieagent op Twitter zet met duidelijk een ander doel dan een bloemetje sturen. Het gevolg: de slachtoffers én hun gezinnen leven in de constante angst dat er weleens iemand voor de deur kan staan. Om ze te bedreigen – of erger. Helaas is die angst soms terecht.’ 

Doxing is een overtreding van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) en dus ook onder de AVG strafbaar. De AP zou een dergelijke verwerking kunnen verbieden of laten verwijderen. Daarnaast kan de AP als gevolg van doxing een boete opleggen aan de dader.

Naast doxing kunnen gegevens uit het Handelsregister ook gebruikt worden voor ongevraagde commerciële benadering in de vorm van direct marketing. De gevolgen van het versturen van ongevraagde direct marketing berichten zijn in de meeste gevallen natuurlijk minder erg dan doxing, maar het kan door ondernemers ook als heel vervelend worden ervaren. Onderstaand leest u wat u hier tegen kunt doen.

 

Mijn gegevens uit het Handelsregister worden gebruikt voor marketingdoeleinden; wat kan ik hier tegen doen?

Ondernemers kunnen geconfronteerd worden met het ongewenst gebruik van hun (contact)gegevens voor marketingdoeleinden. Deze gegevens zijn meestal afkomstig uit het Handelsregister, maar kunnen ook afkomstig zijn van databrokers, online bedrijfsgidsen of van andere websites.

Wettelijk gezien mag u vanuit privacy oogpunt alleen benaderd worden indien u klant bent – of eerder klant bent geweest – van het desbetreffende bedrijf dat u benaderd voor marketingdoeleinden. Dit mag alleen als het gaat om soortgelijke producten en/of diensten die u eerder van dit bedrijf heeft afgenomen. Als u geen klant bent en dit ook niet eerder bent geweest, dan moet het bedrijf dat u wil benaderen voor marketingdoeleinden u eerst om toestemming vragen.

Als u toch wordt benaderd voor dergelijke commerciële doeleinden en u dit liever niet wilt, kunt u dit gelukkig beperken. Onderstaand leest u hoe u dit kunt doen.

Telefonisch

Sinds 1 juli 2021 is het Bel-me-niet-register komen te vervallen. Dit betekent dat bedrijven geen gebruik meer mogen maken van telemarketing, tenzij er vooraf toestemming is gegeven door degene die benaderd wordt. Dit wordt opt-in genoemd. Op deze hoofdregel geldt slechts één uitzondering. In het geval dat een bestaande klant telefonisch wordt benaderd voor commerciële doeleinden is er geen toestemming nodig. Het moet dan wel gaan om gelijksoortige producten of diensten.

Het bovenstaande geldt alleen voor een eenmanszaak, een vof of een maatschap. Bv’s, nv’s of andere rechtspersonen worden niet wettelijk beschermd tegen telemarketing. Dit zou namelijk betekenen dat rechtspersonen elkaar geen commercieel aanbod meer kunnen doen via de telefoon hetgeen een belemmering voor het handelsverkeer vormt.

Als u alsnog ongevraagd telefonisch benaderd wordt voor marketingdoeleinden, kunt u gebruik maken van uw recht op bezwaar. Als dit niet werkt kunt u vervolgens een melding doen bij de Autoriteit Consument & Markt (ACM).

Post en/of bezoek aan de deur

Om te voorkomen dat uw gegevens uit het Handelsregister worden gebruik voor commerciële post en/of reclame aan de deur, kunt u de NON Mailing Indicator (NMI) van de KVK activeren. Als u de NMI heeft geactiveerd, staat dit ook op het uittreksel van het Handelsregister.

Als u na het activeren van de NMI nog steeds wordt benaderd, kunt u het desbetreffende bedrijf hier op aanspreken. Dit kunt u bijvoorbeeld door middel van een brief doen.

E-mails en andere spam

Het versturen van digitale berichten voor commerciële doeleinden is in Nederland verboden (spamverbod), tenzij hiervoor voorafgaand toestemming is gegeven door de persoon die benaderd wordt. Dit is geregeld in de Telecommunicatiewet. Het gaat hierbij niet alleen om e-mail maar ook om berichten via telefoon, fora en social media.

Als u spam ontvangt kunt u hierover een klacht indienen tegen de afzender bij de ACM. Een andere tip om het ontvangen van spam te voorkomen is om uw e-mailadres en andere contactgegevens als een plaatje op uw website te plaatsen.

Daarnaast kunt u een klacht indienen bij de Privacy Tiplijn. De Privacy Tiplijn heeft als doel om de consument, de overheid en andere organisaties privacy bewuster te maken. De Privacy Tiplijn doet dit door zoveel mogelijk privacy zorgen van consumenten, klanten, gebruikers, burgers etc. te verzamelen. Organisaties die privacy serieus nemen, kunnen (tegen betaling) deze informatie verkrijgen. Met deze informatie kunnen zij hun privacy inrichting optimaliseren.

Aan de hand van de verzamelde meldingen geeft de Privacy Tiplijn organisaties inzichten en wordt de vinger op de gevoelige plek gelegd. De melding over uw privacy zorg wordt verwerkt en gecontroleerd op juistheid en geldigheid. Deze informatie wordt vervolgens per organisatie gebundeld. De meldingen worden daarna onderverdeeld in het type melding. Ook worden er trends en ontwikkelingen gegenereerd. Met deze inzichten worden organisaties geïnformeerd en kan de Privacy Tiplijn eventueel bijsturen door middel van advies. Ook overheidsinstanties kunnen inzicht krijgen. Alle meldingen blijven hierbij anoniem.

 

Hoe nu verder?

Gelet op het eerdergenoemde advies van de AP omtrent het openbaar maken van gegevens van ondernemers in het Handelsregister is het ministerie van EZK een zogenaamd Datavisie Handelsregister gestart. Deze Datavisie heeft als doel om het evenwicht tussen het recht op privacy van zzp’ers en de economische belangen in het economisch verkeer te beoordelen en waar nodig bij te stellen.

Als uzelf werkzaam bent als zzp’er – nu of in de toekomst – is het op dit moment vooral van belang dat u goed nadenkt over de wijze van inschrijven bij de KVK. Zo zou u kunnen overwegen om uzelf in te schrijven op een ander vestigingsadres indien u vanuit huis werkt en liever niet wil dat uw privéadres openbaar wordt gemaakt.

Wij zullen verdere ontwikkelingen rondom dit onderwerp in de tussentijd in ieder geval voor u in de gaten houden. Heeft u in de tussentijd vragen? Neem dan gerust contact met ons op.

Erkend Leerbedrijf
By in ,

Erkend Leerbedrijf

Sinds Januari 2022 staan wij geregistreerd als een erkend leerbedrijf. Dat houdt in dat jonge enthousiaste studenten bij ons stage kunnen lopen.Wij zijn trots op deze erkenning en we hopen…

Wel of niet een Cyberverzekering?
By in ,

Wel of niet een Cyberverzekering?

Cyberverzekering afsluiten – wel of niet verstandig?


Ondernemers zijn steeds vaker het doelwit van cybercrime. Cybercrime is dan ook één van de snelst groeiende vormen van criminaliteit. Uit internationaal onderzoek is gebleken dat maar liefst 68% van de Nederlandse bedrijven in 2019 slachtoffer was van cybercrime.

Organisaties zijn kwetsbaar voor ransomware, hacks en phishing. Deze aanvallen kunnen een bedrijf platleggen of ervoor zorgen dat gevoelige informatie in de verkeerde handen komt. Omdat cybercrime grote nadelige (financiële) gevolgen voor een bedrijf kan hebben, kiezen steeds meer bedrijven er voor om een zogenaamde cyberverzekering af te sluiten. De kosten die ontstaan als gevolg van cybercrime hebben vaak betrekking op het herstel van de getroffen systemen, het afhandelen van schadeclaims en misgelopen inkomsten

Met een cyberverzekering beschermt een bedrijf zichzelf tegen schade door cyberincidenten. Een cyberverzekering dekt niet alleen de financiële gevolgen van cybercrime, maar biedt in de meeste gevallen ook preventieve maatregelen en directe hulp bij een cyberaanval.

Wat is het nut van het afsluiten van een dergelijke verzekering en is het wel verstandig om dit te doen? Onderstaand leest u wat een cyberverzekering precies is en waar u op moet letten wanneer u van plan bent een cyberverzekering af te sluiten.


Wat is een cyberverzekering?

Cyberverzekeringen beschermen allereerst tegen de kosten die het gevolg zijn van een virus, hack, datalek of ander soort cyberaanval. Tegelijkertijd dekt een cyberverzekering de aansprakelijkheid ten opzichte van derden. In de meeste gevallen voorziet een cyberverzekering daarnaast ook in deskundig advies door IT-specialisten en/of juristen om ontstane schade te herstellen. Dit doet men bijvoorbeeld door een website zo snel mogelijk weer in de lucht te krijgen.

Veel cyberverzekeringen dekken ook de juridische kosten en helpen bij het herstel van eventueel ontstane imagoschade. Hierbij gaat het bijvoorbeeld om het ontwikkelen van een communicatiestrategie om het imago van een organisatie te herstellen.

Naast de vergoeding van ontstane schade bestaat een cyberverzekering vaak ook uit het voorkomen van cybercrime. De verzekeraar kijkt bijvoorbeeld samen met een organisatie naar de huidige risico’s en neemt waar nodig preventieve maatregelen, zoals het installeren van verbeterde beveiligingssoftware.

Sommige cyberverzekeringen vergoeden zelfs een boete van de Autoriteit Persoonsgegevens in het geval van een datalek. Boetes door bewuste roekeloosheid van medewerkers worden in de meeste gevallen alleen niet gedekt. Bovendien zijn er vaak maximum bedragen van toepassing.


Digitale wegenwacht

Volgens Henk van Ee, directeur van MKB Cyber Campus, een uitvoeringsorganisatie die helpt de digitale weerbaarheid van het MKB te vergroten, is het verstandig om een cyberverzekering af te sluiten. Van Ee zegt hierover: “Een cyberverzekering kun je niet zomaar afsluiten. Net als bij een brandverzekering, moet je uiteraard aan voorwaarden voldoen.” Denk aan goede antivirus-, antispy- en firewallsoftware die automatisch worden geüpdatet. Ook een kwalitatief goed computersysteem, een wachtwoordbeleid en het regelmatig maken van back-ups zijn belangrijke voorwaarden voor het afsluiten van een cyberverzekering.

Verzekeraars gebruiken risicoscans om bedrijven te helpen de beveiligingsrisico’s in kaart te brengen. Ook zijn er verschillende cyberweerbaarheidsscans die inzicht geven in de digitale veiligheid van een bedrijf, en tips voor het verbeteren daarvan. Van Ee constateert dat de cyberverzekering één van de grootste groeimarkten in de verzekeringswereld is. “De voorwaarden zijn op dit moment relatief gunstig omdat verzekeringsmaatschappijen marktaandeel willen veroveren.” Van Ee noemt een cyberverzekering daarom ook wel een “abonnement op een digitale wegenwacht”. (Bron: KVK)

Een cyberverzekering noemt men ook wel een abonnement op een digitale wegenwacht

Cyberrisico’s en verzekeren. Waar moet ik op letten?

Het is van belang om voorafgaand aan het afsluiten van een cyberverzekering de risico’s voor uw eigen organisatie in kaart te brengen. Om te bepalen welke cyberverzekering voor uw organisatie geschikt is, is het van belang om te inventariseren welke schadeposten en schadeoorzaken uw organisatie wil verzekeren. Afhankelijk van de aard van de organisatie kunnen de risico’s verschillen. Wel is het van belang om te realiseren dat er eigenlijk maar weinig organisaties zijn die niet slachtoffer kunnen worden van cybercrime. Een goede audit kan alle risico’s in kaart brengen. Sommige verzekeraars bieden gratis tools aan om deze risico’s te inventariseren. Deze scans worden ook gebruikt om het verzekeringspakket samen te stellen.

Een belangrijk aandachtspunt bij het afsluiten van een cyberverzekering is de responsetijd van een verzekeraar. Sommige verzekeraars reageren pas na twee tot vier werkdagen. In veruit de meeste gevallen is dit te laat en is het kwaad al geschied. Bovendien moet een datalek binnen 72 uur gemeld worden bij de Autoriteit Persoonsgegevens. Als de responsetijd van de verzekeraar buiten deze 72 uur valt en er daardoor geen melding gedaan wordt, is de desbetreffende organisatie in overtreding en kan het een boete krijgen. 

Er bestaan daarnaast grote verschillen tussen de verschillende cyberverzekeringen. Wat bij de ene verzekeraar gedekt wordt valt bij een andere verzekeraar buiten de dekking en vice versa. Het is daarom belangrijk om goed advies in te winnen alvorens u een cyberverzekering afsluit. Let hierbij goed op de voorwaarden.

Een cyberverzekering vervangt daarnaast niet de bedrijfsaansprakelijkheids- en/of beroepsaansprakelijkheidsverzekering. Een cyberverzekering is slechts een aanvulling op deze verzekeringen. Het is daarom belangrijk dat de verschillende verzekeringen goed op elkaar aansluiten. Op deze manier worden de risico’s het best gedekt.

De behoeftes verschillen hoe dan ook per organisatie. Zo heeft een multinational weinig aan een cyberverzekering die maar een dekking uitkeert van 100.000 euro per kalenderjaar, terwijl een mkb-bedrijf dan weer voldoende heeft aan een beperktere dekking. Daarom is het belangrijk om altijd goed te overleggen met de verzekeraar. Verder is het nog van belang om te vermelden dat de meeste cyberverzekeringen een hoog eigen risico kennen.

 

Is een cyberverzekering duur?

De premie van een cyberverzekering verschilt per organisatie en is afhankelijk van:

  • het te verzekeren bedrag;
  • het eigen risico;
  • concrete polisvoorwaarden;
  • de omzet;
  • de branche;
  • type organisatie.

In het verleden waren cyberverzekeringen helemaal niet duur. Ze kostten vaak maar een heel klein percentage van de verzekerde waarde. De laatste jaren lijkt het er op dat cyberverzekeringen steeds duurder worden. Dit komt doordat organisaties steeds vaker het doelwit worden van hackers. Hierdoor is het voor verzekeraars minder rendabel om cyberpolissen te verkopen. Verzekeraars kijken daarom kritischer naar de organisaties die een cyberverzekering wensen af te sluiten. Dit geldt vooral voor grote bedrijven met een hoge jaaromzet.

Welke verzekeraars bieden cyberverzekeringen aan?

Tegenwoordig worden cyberverzekeringen door bijna alle verzekeraars aangeboden. Hierdoor is het mogelijk om verschillende offertes op te vragen en de bijbehorende polisvoorwaarden met elkaar te vergelijken. Deze polisvoorwaarden kunnen sterk van elkaar verschillen en het is daarom niet altijd verstandig om te kiezen voor de goedkoopste offerte.

Onder andere de volgende verzekeraars bieden een dergelijke verzekering aan:

  • AIG Insurance
  • Allianz
  • AON
  • Centraal Beheer
  • Independer
  • Nationale Nederlanden
  • Turien & Co
  • United Insurance
  • Univé

Voordelen

Naast het vergoeden van de financiële schade bieden goede cyberverzekeringen hulp in de vorm van experts. Deze experts kunnen met een organisatie meedenken over het nemen van zowel technische als organisatorische maatregelen om cyberaanvallen te voorkomen. Cyberverzekeraars hebben veel ervaring met het afhandelen van schade na een cyberincident. Zij kunnen organisaties daarom goed helpen om de schade zo veel mogelijk te beperken.

Experts van verzekeraars kunnen een organisatie tevens helpen met het inschakelen van juristen voor het afhandelen van mogelijke schadeclaims van derden. Deze expertise is bovendien in meeste gevallen relatief goedkoop in vergelijking met ad hoc ingeschakelde expertise.

Nadelen

Naast de financiële gevolgen brengt een cyberaanval vaak imagoschade toe aan een organisatie. Cyberverzekeraars bieden doorgaans wel hulp bij de communicatie over een cyberaanval. Maar het uitdrukken van deze schade schade in een getal of bedrag is heel lastig en kan daarom in de meeste gevallen dan ook niet vergoed worden.

Het afsluiten van een cyberverzekering betekent niet dat een organisatie vanaf dat moment rustig achterover kan leunen op het gebied van informatiebeveiliging. In de voorwaarden van alle cyberverzekeringen staat namelijk dat een organisatie zich moet inspannen om cyberrisico’s tot een minimum te beperken.

Het afsluiten van een cyberverzekering kan een vals gevoel van veiligheid bewerkstelligen. Het blijft belangrijk, ook na het aanschaffen van een cyberverzekering, om informatiebeveiligingsrisico’s in kaart te blijven brengen en hier vervolgens op te acteren. Beheersen, voorkomen en vermijden zijn hierbij belangrijke uitgangspunten. Een cyberverzekering is (slechts) een aanvulling hierop.

Ook bevatten veel cyberpolissen allerlei clausules in de vorm van bijvoorbeeld een gelimiteerde dekking. Het is dus van belang, zoals eerder vermeld, om de polisvoorwaarden goed te bestuderen alvorens u besluit een cyberverzekering af te sluiten.

Verder keren niet alle cyberverzekeraars uit bij fouten van het eigen personeel. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het veroorzaken van een datalek door één van uw medewerkers. Er zijn verzekeraars die enkel uitkeren in het geval van diefstal door hackers. Fouten van het personeel vallen hier niet onder, terwijl werknemers zelf de zwakste schakel binnen een organisatie vormen als het gaat om informatiebeveiliging.

Een ander nadeel van een cyberverzekering is dat vrijwel nooit wordt uitgekeerd in het geval van oorlogshandelingen of  terrorisme. Zo kan het voorkomen dat een verzekeraar niet uitkeert bij een cyberaanval vanuit het buitenland. Of een verzekeraar uitkeert in dergelijke gevallen hangt af van hoe een en ander is gedefinieerd in de polisvoorwaarden. Het is dus belangrijk om hier wederom goed op te letten.

Conclusie

Het afsluiten van een cyberverzekering heeft voor- en nadelen en de prijzen voor een cyberverzekering zijn niet goedkoop, maar de schade van een geslaagde cyberaanval is in de meeste gevallen vele malen groter. Bovendien wordt de kans op een dergelijke aanval steeds groter en zit u met een grote schadepost die met een cyberverzekering relatief eenvoudig opgevangen kan worden.

Daarnaast leveren goede verzekeraars naast dekking ook hulp in de vorm van kennis en expertise. Dit kan vooral voor kleine bedrijven van grote waarde zijn als zij deze kennis niet zelf in huis hebben. Cybercriminaliteit zal helaas steeds meer voorkomen. Zowel grote als kleine bedrijven moeten daarom nadenken over een goede strategie voor het omgaan met deze risico’s. Het afsluiten van een cyberverzekering kan een onderdeel zijn van een dergelijke strategie.